• Úvod
  • Časté dotazy (FAQ)

FAQ - časté dotazy týkající se
registračních pokladen s fiskální pamětí

Komplexní informace o připravované novele Zákona č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách

Ačkoliv v České republice již existuje zákon o registračních pokladnách (Předpis č. 215/2005 Sb.), je paradoxem, že po deseti letech od jeho účinnosti, není stále platný (2015). Tento zákon je totiž degradován předpisem č. 261/2007 Sb. (Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů). Sedmá část v článku XIV (Změna zákona o registračních pokladnách) zákon o pokladnách ruší. Více informací se dozvíte níže.

Jak šel čas a s ním zákon o registračních pokladnách

Zákon o registračních pokladnách ze dne 03.05.2005 s platností od 03.06.2005 a účinností od 01.07.2005 předložila vláda do poslanecké sněmovny dne 21.04. 2004. Zákon byl velmi kritizován nejen za svou koncepci, ale také za mnoho nedostatků vládou připravené předlohy. I přes nesouhlas některých politických stran a zájmových uskupení byl nakonec schválen, podepsán prezidentem a 03.06.2005 vyhlášen ve sbírce zákonů. 

Netrvalo však dlouho a účinnost zákona byla na základě přechodných ustanovení (§ 23 zákona) posunuta na 01.01.2007. Jenže s příchodem Topolánkovi vlády se opět účinnost posunula, a to na rok 2008. Ale ani to nepřineslo obchodníkům povinnost pořídit si registrační pokladnu s fiskální pamětí. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR totiž schválila 21. srpna 2007 Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, na jehož základě byl předpis úplně zrušen. Toto zrušení bylo schváleno senátem a prezidentem - nabylo účinnosti 01.01.2008.

Jak je to s povinnostmi a zákonem o registračních pokladnách v současnosti, se dozvíte v našem blogu.


Nejčastěji se nás ptáte na tyto otázky

O registračních pokladnách má mnoho lidí stále nepřesné informace. Na této stránce zveřejňujeme odpovědi na nejčastější dotazy týkající se této problematiky. Vaše dotazy můžete zasílat na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Když mám obchod nebo restauraci, musím mít registrační pokladnu?

V současnosti zákon o registračních pokladnách s fiskální pamětí není platný, tudíž ji nemusíte mít. Ale pozor, už několik let vláda jedná o novele zákona a zavedení povinnosti mít registrační pokladnu.

Je dobré mít registrační pokladnu?

Ano, je dobré jím mít, protože vám zefektivní práci a pomůže s minimalizací chtěných i nechtěných zaměstnaneckých ztrát, tedy mankem, ale i krádežemi.

Kdy bude zákon o registračních pokladnách platný v ČR?

To zatím nikdo neví. Faktem je, že posledních několik let se mnoho politiků k otázce registračních pokladen opět vrací a volají po novele zákona. Někteří experti tvrdí, že tento zákon bude v ČR platný dříve či později, stejně jako v ostatních státech EU.

V jaký zemích EU již zákon o registračních pokladnách funguje?

Typickým příkladem, kde se registrační pokladny osvědčili je Slovensko, Maďarsko, Řecko nebo Chorvatsko.

Jaký je rozdíl mezi registrační a fiskální pokladnou?

Žádný. Jedná se o registrační pokladnu s fiskální pamětí. Fiskální paměť je technické zařízení, které umožňuje jednorázový a neměnný zápis zadaných údajů. 

K čemu je fiskální paměť?

Díky této paměti je možné zpětně kontrolovat veškerý transakční pohyb a finanční tok na pokladně. Fiskální paměť zároveň umožňuje tisk uložených dat - pokladních dokladů a účtenek. Fiskální paměť musí uchovávat záznamy v pokladně po dobu 4 let.

Kolik stojí registrační pokladna?

Záleží na tom, zda budete chtít jen elektronickou kalkulačku nebo komplexní kasu se systémem. V případě elektronické fiskální kalkulačky se jedná o částku zhruba od 6.500 Kč s DPH. Pokud zvolíte variantu kompletní registrační pokladny, tedy kasy se systémem, která obsahuje počítač s LCD monitorem, pokladní software s fiskální pamětí a fiskální tiskárnu, investice bude o něco vyšší, ale určitě se vám vyplatí. Kvalitní pokladní software stojí zhruba 15.000 Kč s DPH, dotykový LCD monitor od 9.000 Kč s DPH a fiskální tiskárna pak kolem 9.000 Kč s DPH. Pokud budete potřebovat ještě nějaký doplňkový pokladní hardware, jako je například skener nebo bankovní terminál, je třeba počítat s nějakou investicí navíc.

Kdo mi poradí s instalací a obsluhou?

Instalaci a uvedení registrační pokladny do provozu, případně ukončení provozu, budou provádět autorizované firmy a servisní střediska. Certifikaci a povolení k této činnosti bude udělovat Ministerstvo financí. S obsluhou vám pravděpodobně pomůže i taková firma.





Registrační pokladny AWIS (EET pokladny) © 2017

Eshop registračních pokladen - AWIS Holding a.s. - Ucelená EET pokladna - Čato kladené EET dotazy - Články o EET